Digitální pedagogický leadership
Buďte lídrem digitální proměny své školy.
V Národní pedagogickém institutu ČR se staráme o odborníky v oboru informačních technologií, a tak nově nabízíme v této oblasti rozvoj ředitelům. Téma digitální pedagogický leadrship nabízíme jako jediní ve školském segmentu, tak neváhejte a vzdělávejte se s námi.
Co je digitální pedagogický leadership?
Digitální pedagogický leadership (DPL) znamená smysluplné a strategické využívání digitálních technologií ve fungování školy i výuce. Ředitelé a ředitelky škol aktivně integrují technologie do školní vize, podporují pedagogické inovace, efektivně a bezpečně pracují s daty a posilují spolupráci mezi pedagogy, žáky a rodiči. Dbají na to, aby se výuka i školní prostředí vyvíjely v souladu s měnícími se vzdělávacími cíli a reagovaly na výzvy digitálního světa. Díky otevřenému přístupu k inovacím se digitální leadership stává klíčovým nástrojem pro udržitelný rozvoj školství.
Co je cílem digitálního pedagogického leadershipu?
Cílem je vést stávající i budoucí ředitele a ředitelky k tomu, aby dokázali digitální technologie využívat strategicky, smysluplně a s dopadem na výuku. Technologie se tak stávají součástí školní vize, nástrojem pedagogických inovací, profesního rozvoje, týmové spolupráce i efektivní komunikace se žáky, rodiči a komunitou.
Model digitálního pedagogického leadershipu 5P
Proč je digitální pedagogický leadership důležitý?
Vedení školy má promyšlenou strategii, dokáže jasně stanovit priority, rychle reagovat na nové výzvy ve vzdělávání a efektivně komunikovat s celým školním týmem i rodiči.
Škola je lépe připravena na nečekané situace. Díky digitálnímu pedagogickému leadershipu zvládne efektivně řešit problémy, udržet stabilní chod školy v krizových momentech a proměnit obtíže v nové příležitosti.
Digitální leadership pomáhá zjednodušit a zefektivnit mnoho procesů ve škole, čímž šetří čas i peníze. Zároveň vede k postupnému a smysluplnému zavádění nových technologií tam, kde to skutečně dává smysl.
Správné nastavení digitálního pedagogického leadershipu znamená, že škola má připravené scénáře pro mimořádné situace, umí zajistit kontinuitu provozu a využívá technologie jako oporu v krizových chvílích.
Digitální pedagogický leadership vytváří prostředí, ve kterém se učitelé i žáci učí využívat technologie bezpečně, smysluplně a tvořivě. Podporuje jejich profesní růst, sdílení zkušeností a týmovou spolupráci.
Jak jste na tom vy?
Mapa digitální školy je sebehodnoticí nástroj pro vedení školy v oblasti digitálního pedagogického leadershipu, díky které zjistíte, co už máte zvládnuté, kde jsou rezervy, a které oblasti stojí za další rozvoj.
Ke stažení
Postupujte podle následujících pokynů: V každé tematické oblasti si prostudujte popisy úrovní 1–4 a vyberte (zakroužkujte) tu, která nejlépe vystihuje současný stav vaší školy. Pokud chcete stanovit i budoucí směřování, označte šipkou (→) úroveň, které byste chtěli v následujících letech dosáhnout. Nástroj lze využít individuálně nebo společně v rámci vedení školy; společná diskuze obvykle přináší největší přínos. Po vyhodnocení určete 2–3 hlavní priority a naplánujte první konkrétní kroky vedoucí ke zlepšení. To vše a více se dozvíte v našem kurzu.
Kurz pro digitální lídry školy
Otevřete dveře inovacím a získejte inspiraci od zkušených lídrů a lídryň! Přihlaste se a staňte se součástí moderního vzdělávacího prostředí, které reflektuje potřeby dnešní doby.
Tento kurz je určen pro školní digitální lídry a lídryně – ředitele, zástupce ředitele, ICT koordinátory a všechny, kteří se chtějí stát vizionáři ve vzdělávacím prostředí, kde technologie hrají klíčovou roli.
Jste vzdělavatel a chcete další informace k tématu DPL?
Inspirace a metodická příručka pro vzdělávací organizace, lektory a lektorky a další, kteří chtějí v tématu digitálního pedagogického leadershipu vzdělávat ředitele a ředitelky škol a pomáhat NPI ČR šířit povědomí o této nové oblasti. Obsah přináší konkrétní návody a některé praktické nástroje pro strategické plánování, vedení lidí, řízení změn a budování digitální kultury školy.

