Pedagogický leadership

Ukážeme vám, jak na to.

Dobrou školu dělá silná vize

Jak se stát dobrým ředitelem školy? A co všechno obnáší být opravdovým pedagogickým lídrem? Na toto důležité téma si povídá Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR) s Pavlem Škramlíkem, ředitelem Soukromé sportovní základní školy v Litvínově.

Kým se můžu stát?

Pedagogický lídr je ten, kdo dokáže nastavovat vize a cíle tak, aby se vize stala sdílenou všemi aktéry ve vzdělávání. Zároveň má růstové myšlení, dbá na respektující vztahy a bezpečné prostředí a zaměřuje se na pedagogický proces, tzn. na žáky a jejich učení. Lídr má vyjasněné postoje a hodnoty, vzdělává se, zaměřuje pozornost na kvalitní klima a vztahy. Je nositelem společné kultury a hodnot školy. Názory na to, kdo je to pedagogický lídr, se mohou různit. Silná vodítka k uchopení pedagogického leadershipu nám dávají strategické dokumenty. 

Strategie 2030+

Strategie 2030+ definuje pedagogické lídry jako kompetentní a sebevědomé ředitelky a ředitele, kteří nastavují vizi pro svoji školu
v souladu se současnými trendy ve vzdělávání a strategickými opatřeními. 

Školu vedou jako učící se organizaci, která zná a naplňuje potřeby školy, pedagogického sboru, rodičů i žáků. Vlastním příkladem motivují ke změně a cílevědomě připravují podmínky pro kvalitní vzdělávání a úspěch všech zúčastněných. 

Jak vím, že to dělám dobře?

Vést školu je komplexní úkol. Také zkušený lídr mívá pochybnosti a čelí náročným výzvám. Lídr je více zaměřený na vztahy a kvalitu učení a manažer zaměřuje svou pozornost spíše na procesy. Obojí je důležité a ředitel či ředitelka by měli umět vnímat, ve které roli v konkrétní situaci vystupují. Kde najít oporu, když váháte, jestli vedete školu dobrým směrem? Odrazovým můstkem může být know-how zkušených ředitelů a ředitelek. Najdete ho jak v odborných metodikách, tak v inspirativních příbězích vedení škol, které najdete napříč tímto webem. 

Kritéria kvalitní školy od ČŠI

Pedagogickým leadershipem se zabývají i Kritéria kvalitní školy od České školní inspekce, která vyzdvihují, že právě přístup vedení školy k řízení pedagogických procesů je klíčový pro poskytování kvalitního vzdělávání. 

Identifikují taky tři základní pilíře pedagogického leadershipu, na kterých můžete stavět svůj rozvoj: 

  • vlastní řízený rozvoj lídrovských kompetencí
  • realizace strategických opatření a jejich řízení
  • vytváření zdravého klimatu školy, zajištění rozvoje kvalitního pedagogického sboru a materiálních podmínek pro vzdělávání

Pilíře pedagogického leadershipu

Sebepoznání a seberozvoj

Začněte od sebe. Reflektujte, učte se a pečujte o svůj wellbeing. Nadchněte svou motivací, pozitivní energií a vizí všechny ve škole. 

Pedagogické vedení týmu

Podpořte svůj tým tak, aby mohl celoživotně růst, cítil se bezpečně a naučil se dobře reagovat na změny. Buďte jistou oporou v nejistém světě. 

Strategické plánování

Navrhněte budoucnost své školy cílevědomě, s jasnou vizí a s důrazem na kvalitu. Naučte se vyhodnocovat, jestli míříte do cíle, nebo bloudíte.

Digitální pedagogický leadership

Buďte lídrem digitální proměny své školy.

Naučte se vést školu prakticky

Chcete se stát lepším manažerem? Přihlaste se do našeho kvalifikačního studia Ředitel manažer.

Naučte se vést školu prakticky

Chcete se stát lepším manažerem? Přihlaste se do našeho kvalifikačního studia Ředitel manažer.