Sebepoznání a seberozvoj
Kdo jsem? Co mě motivuje? Jaká jsou má přesvědčení a hodnoty v osobním životě i v roli ředitele školy? Jaká je má osobní vize? Jaká je má vize v roli ředitele školy?
Vím, kdo jsem, kam jdu a proč
Poznáme-li sami sebe, rozumíme-li svým potřebám,
lépe můžeme určit, jakým směrem chceme růst a jaké kroky chceme podniknout k dosažení cílů. Sebepoznání, osobnostní rozvoj a rozvoj v profesní roli jsou nezbytné pro utváření kultury a klimatu školy, pro kvalitu vzdělávání a učení každého žáka.
Ředitelé a ředitelky, kteří zaměřují pozornost na sebepoznání a vlastní rozvoj, jsou úspěšní ve své roli, ve zlepšování výsledků žáků s dlouhodobým dopadem na školní kulturu a klima.
Proč je důležité se poznat a rozvíjet?
Sebepoznání
Co prozkoumat
v rámci sebepoznání
- Emoce a reakce: Sebepoznání předpokládá porozumění vlastním emocím a emocionálním reakcím. Jde o dovednost rozpoznat a pojmenovat své emoce, stejně jako porozumění tomu, co vaše emoce znamenají, odrážejí.
- Hodnoty a morální přesvědčení: Hodnoty a morální přesvědčení ovlivňují rozhodnutí a jednání.
- Zájmy a preference: Osobnost ovlivňuje zájmy a preference v různých oblastech aktivit.
- Silné a slabé stránky: Poznání silných a slabých stránek je součástí sebepoznání, umožňuje silné stránky využít a zároveň pracovat na zlepšení oblastí, ve kterých máte slabiny.
- Zkušenosti: Sebepoznání zahrnuje pohled na osobní zkušenosti a jejich vliv na jednání a myšlení.
- Motivace: Představuje identifikaci toho, co nás motivuje. Porozumění cílům a aspiracím je součástí sebepoznání.
- Cíle a plány: Představují jak krátkodobé, tak dlouhodobé cíle a plány, které v životě máme, i způsoby, jakými jich dosahujeme.
Seberozvoj
Seberozvoj je aktivní proces učení, ve kterém využíváme poznatky o sobě samém k dosažení cílů, k rozvoji dovedností, rozvoji fyzického a duševního zdraví. Seberozvoj zahrnuje cílené úsilí a akce, které jedinec podniká ke zlepšení své osobnosti, dovedností, vědomostí a chování. Obsah pojmu seberozvoj může být různorodý a závisí na individuálních cílech a potřebách, ale zahrnuje v sobě i konkrétní prvky. Například rozvoj dovedností, plánování cílů, vzdělávání a učení, péči o vlastní zdraví, změnu návyků, rozvoj vztahů s ostatními lidmi, včetně komunikace, empatie nebo schopnosti řešit konflikty.